7 tips på hur ni kan få ert drömbröllop.
Vilka förväntningar har ni på er stora dag? Kanske har ni fantiserat om ert bröllop länge och har kommit en lång bit på vägen. Kanske är det här första gången som ni faktiskt sätter er ner och diskuterar er bröllopsdag? Oavsett hur långt ni har kommit i eran planering har jag några tips till er.
För att kunna planera eran bröllopsdag är det viktigt att ni båda är ärliga och vågar säga vad ni tycker. Det är även också viktigt att ni är beredda på att kompromissa så att ni båda känner er nöjda över besluten. Det är trots allt två personer och era åsikter som gifter sig och inte de andra familjemedlemmarna eller era vänner.
1. Drömbröllopet
Är ni eniga över vart ni skall ha vigseln, middagen och festen? Ska bröllopet vara mindre eller större?
Utomlands eller i Sverige?
2. Vad är viktigast och vad kan ni tumma på?
Gör en lista på var som är viktigast att ha med på er bröllopsdag.
Hur många gäster?
En viss kyrka?
Speciellt datum?
Speciell sorts blomma som bara blommar under våren?
Klänning som är svår att få tag på?
Ringar
Hyra eller köpa kostym/smoking?
Fotograf
Makeupartist
Sångerska
Göra maten själv, köpa in drycker, snacks m.m. själva eller låta lokalen ansvara?
3. Budget
För att ni lättare skall kunna hålla i eran budget måste ni ha ett hum över hur många gäster som kommer och vilket typ av bröllop ni är ute efter... Nu när ni har eran grund med hur ni vill ha bröllopet och vad ni vill ha med kan vi prata om budget. Ett lyxigt bröllop behöver inte vara så dyrt.
Vad är eran budget för bröllopet?
Tänk på att mycket kan man hitta begagnat eller hyra.
3. Bjud gäster ni umgås med och som sprider kärlek
Bjud gäster som du umgås med och som du vet kommer att sprida glädje och kärlek på eran bröllopsdag. Man behöver inte bjuda alla för att "bjuda tillbaka".
Det är bättre att ha ett mindre bröllop med nära och kära som man vet ställer upp i vått och tortt än ett stort bröllop "bara för att". Men det bestämmer ni helt och hållet själva, jag tipsar om att ni gör en lista på dem personer som är viktiga för er. Därefter väljer ni vilka som ska bli bjudna på ert bröllop.
4. Barnbord
Ska ni ha barn på bröllopet?
Det lättaste är att låta barnen sitta vid ett eget bord. Det blir då lättare att snabbt duka av och istället ta fram målarböcker, pyssel och annat som barnen kan underhålla sig med när de har ätit klart. Har man mindre barn kan man låta de sitta tillsammans med de vuxna om man inte har möjlighet att planera så barnbordet är intill föräldrarna beroende på barnens ålder. Enklast är att ha pappersduk på barnbordet där barnen kan måla på duken när de väntar.
5. Allergier & Kräsna barn?
Ja ibland känns det som att många har allergier och man behöver anpassa sig till varje gäst. De flesta kökspersonal och konditori är vana vid allergier idag, det brukar inte vara något problem. Era gäster är också schyssta och förstår att ibland kan man inte få samma sak om alla andra pga ens allergier.
Vill man inte köra en helt vegansk, glutenfri tårta är det helt okej. Det är eran dag och ni kör på det som passar er bäst. Det kan bli lite svårt att fixa flera olika sorters tårtor om man har allergi. Att ge en glutenintoleranta/vegan glass kanske inte är det lyxigaste men det finns även andra alternativ som cupcakes eller paj som både är enkla för er att göra eller be någon närstående att baka (på vårt bröllop gjorde några av våra gäster rullrån och klenäter till vårt fikabord).
Sen kommer vi till barnen, ja dessa barn som kan vara kräsna emellanåt. Om ni gör en del av maten själva kan ni också kolla vad barnen äter som kommer.
Ni kan i förväg göra pannkakor som ni gör till creps åt vuxna och vanliga pannkakor till barnen. Men tänk inte för mycket på vad alla barn äter, ni kan lika gärna ge barnen samma mat som ni vuxna.
6. Planera i tid
Att börja med bröllopsplaneringen i god tid är en stor fördel om man vill slippa onödigt stress och tjafs.
Tänk på att boka lokal, kyrka, fotograf, makeupartist, frisör m.m. i god tid. Med god tid vill jag säga gärna 1 år innan. Speciellt om ni har hittat en fotograf som ni känner att wow henne måste jag ha. Ja, för jag vill gärna fotografera eran bröllopsdag! Det går snabbt upp bokningar och då jag både pluggar och har småbarn tar jag mindre uppdrag per år.
7. Tal på bröllopet
Även om jag uppskattar tal kan det ibland kännas lite för mycket när alla gäserna skall hålla tal. Sätt gärna en begränsning på tal, tillexempel 3min som högst, föräldrarna kan få 5min.
Tänk på att era föräldrar och kanske deras nya partner samt era vänner mfl vill hålla tal så är ni kanske uppe i 20 tal under kvällen? En del kan hålla talen ihop som tärnor, bestman mfl. Er toastmaster/toastmadame kan även styra och sprida upp talen under dagen för att inte ha 1 timmes tal under middagen. Några kan hålla tal när man har skålen vid lokalen, andra under middagen och några vid tårtan. Under middagen kanske ni tycker det är viktigast att era föräldrar komer till tals? Kom gärna med önskemål över om ni vill att vissa skall hålla tal och när. Ta upp med er toastmaster/toastmadame om ni har några önskemål, de finns där för er.
✩ fotograferica@gmail.com
